16. luku Tasapaino hakusessa

21.7.2015

Eilen oli melko painava päivä mutta onneksi ilta toi keveyden. Tyttäreni, hänen puolisonsa ja mieheni vanhin poika ovat luonamme täällä kesäasunnolla. Grillasimme lempeässä kesäyössä, jutustelimme ja nautimme kuohuviiniä. Tunnelma oli mitä mahtavin.




Tyttäreni on viisas, vanha sielu. Häneltä löytyvät oikeat sanat juuri silloin, kun ahdistus käy sietämättömäksi. Puhuin siitä, miten olen eristänyt itseni niin onnistuneesti muusta maailmasta, ettei minulla juuri ole ystäviä. Onneksi kuitenkin lapset ja rakas mieheni kuuluvat kiinteästi elämääni. Tyttäreni muistutti, että olen aina sanonut, etten välitä ihmisistä. Olen erakkoluonne. Se on kyllä totta. Ja taas mittasuhteet palasivat oikeille paikoilleen, härkänen muuttui kärpäseksi. Kiitos rakas tyttäreni että olet olemassa ja jaksat kuunnella höpöjä puhuvaa äitiäsi.


Tänään luin masentavan uutisen Iltalehdestä Brittiläisestä tutkimuksesta, joka oli julkaistu American Journal of Public Health – julkaisussa. Nimittäin vain yhden 210 miehestä ja yhden 124 naisesta onnistuu säilyä normaalipainossa, jos hän on saanut siihen itsensä laihdutettua. Näillä henkilöillä painoindeksi oli yli 30, jolloin luokitus on lihava. Mutta jos painoindeksi oli yli 40 (sairaalloinen lihavuus), kertoimet nousivat dramaattisesti. Silloin ainoastaan yksi 1 290 miehestä ja vain yksi 1 677 naisesta onnistui. Jo aiemmin olin tutustunut artikkeliin, jossa oli haastateltu leikkaavaa kirurgiani, Timo Heikkistä. Hän kertoi siinä, kuten myös Terveystalon lihavuusleikkausinfossakin, että vaikean ylipainon pitkäaikainen pudottaminen onnistuu vain alle viidellä potilaalla sadasta. Se ei tullut yllätyksenä, kuten ei tämän tutkimuksen tuloskaan. On äärettömän haasteellista sitoutua pitkäaikaiseen painonpudotusohjelmaan ja pysyä siinä. Minä olen tästä elävä esimerkki kuten niin monet muut lihavuuden kanssa loputonta taisteluaan käyvät kanssakulkijani. Lähestulkoon meistä jokainen lopulta häviää tuon taistelun. Nyt sekin siis on tutkittu Kings Collegen toimesta.

Kommentit